5:31 PM
0


E DREJTA PËR TË JETUAR, KONCEPTI, KARAKTËRISTIKAT, DISPOZITAT E KEDNJ.


                                                                                                       MSC.ILMA BICI
                                                                                                              Lektore
                                                                                                 UNIVERSITËTI ‘BEDER’


E drejta për jetën për një person të paditur është e vështirë dhe tëpër e pakuptueshme[1].
Fundi i formularit

`E drejta për jetën është padyshim e drejta më e rëndësishme njerëzore, nga gëzimi i së cilës burojnë dhe një sërë të drejtash të tjera themelore të ndërvarura. Ajo përbën një të drejtë të padelogueshme, të pandashme e të patjetërsueshme, të lidhur ngushtë me qënien njerëzore.
E drejta për jetën, është e lidhur thelbësisht me një kapacitet të qënies për të mbajtur preferencat, të cilat janë të lidhura thelbësisht me një kapacitët të qënies, së të ndjerit dhimbje dhe vetplotësim[2].
Krye e formularit
Fundi i formularit
Pa gëzimin e të drejtës për të jetuar nuk do të kishin kuptim të drejtat e tjera. E drejta për të jetuar është e vetmja e drejtë e parashikuar në KEDNJ, ku gjykata mund të investohet edhe nga të afërmit e viktimës. Ky përbën një dallim të rëndësishëm nga të drejtat e tjera. Për shkak të rëndësisë së saj të padiskutueshme, e drejta për jetën gëzon një mbrojtje të posaçme nga mekanizmat dhe instrumentat kombëtar dhe ndërkombëtar. Një sërë traktatesh ndërkombëtare kanë sanksionuar të drejtën për të jetuar si, Deklarata Universale e të Drejtave të Njeriut, “Kushdo ka të drejtën e jetës, lirisë dhe sigurisë”, gjithashtu neni 6 i Paktit Ndërkombëtar mbi të Drejtat Civile dhe Politike, neni 4 i Kartës Afrikane të Drejtave të Njeriut dhe Popujve etj.
Në fushën e mbrojtjes së këtyre të drejtave, një instrument me shumë rëndësi është edhe Konventa Europianë e të Drejtave të Njeriut, e cila është nënshkruar në Romë në 04.11.1950 dhe ka hyrë në fuqi në 03.09.1953. Kjo konventë nuk është thjesht një katalog deklarativ të drejtash. Që në kohën kur Këshilli i Europës ishtë ende në hapat e parë të krijimit të tij Komitëti i Çështjeve Ligjore dhe Administrative paraqiti Raportin Teitgen, sipas të cilit del e qartë se karakteristikë kryesore e konventës, nuk është gama e të drejtave që përmbledh, të cilat janë të drejta universale të parashikuara dhe në akte të tjera ndërkombëtare, por aspekti i ‘imponimit” ndaj shteteve anëtare të detyrimeve negative dhe pozitive në favor të mbrojtjes së të drejtave të njeriut, pasi në bazë të Koventës shkelja e të drejtave të njeriut është gjithmonë çështje ndërkombëtare.

Mbrojtja që KEDNJ siguron për të drejtat e njohura nga ajo, përfshirë këtu të drejtën e jetës, shihet në dy këndvështrime:

  1. Mbrojtje vertikale.
Në lidhje me mbrojtjen vertikale duhet të theksojmë, se shteti është përgjegjës për veprimtarinë e gjithë mekanizmave dhe organëve të tij. Për rrjedhojë, ai ka detyrimin që të garantojë të drejtën e jetës së çdo përsoni gjatë ndërhyrjeve të ndryshme të organeve të tij. Pra, në çdo moment kur një individ ndodhet nën kujdesin e shtetit (të një prej organëve të tij), shtetit i lind detyrimi të garantojë mbrojtjen e të drejtave dhe lirive të këtij përsoni, përfshirë këtu edhe të drejtën e jetës. Pavarësisht nga përiudha kohore që individi kalon nën kujdesin e shtetit (vuajtja e një dënimi në burg, shtrimi në spital, kryerja e një detyre me shërbim, etj), shteti ka detyrimin të sigurojë dhe garantojë të drejtën e jetës së këtij përsoni, pavarësisht nëse ekziston apo jo dokumentacioni, se ky individ ka qenë në mbikqyrjen e shtetit, para apo pas zhdukjes së tij.


     
  2.Mbrojtja horizontale.
Pavarësisht se është e pamundur që shteti të parashikojë në çdo moment sjelljet shoqërore apo individuale, në rrethana të ndryshme, ai ka detyrimin të parashikojë si shkelje penale, sjellje të një rrezikshmërie të caktuar shoqërore, të cilat cënojnë jetën e personit, duke vendosur edhe sanksionet përkatëse.
Ky detyrim i shtetit vlen jo vëtëm për sanksionimin e këtyre veprave penale në legjislacionin material, por edhe në parashikimin që bëhet në legjislacionin procedural të shtetit, se si këto cënime të jetës do të hetohen, gjykohen dhe se si do të ekzekutohen dënimet përkatëse, të dhëna në përfundim të gjykimeve.
Hetimi, gjykimi dhe dënimi i autorëve të veprave penale duhet të jetë real, efektiv, në proporcion me shkeljen e kryer dhe të shërbejë për realizimin e parandalimit të posaçëm e të përgjithshëm të këtyre veprave.
Çdo shtet europian që ka ratifikuar KEDNJ ka detyrimin që legjislacionin e tij material dhe atë procedurial t’i përshtasë me parashikimet e KEDNJ. Legjislacioni penal shqiptar i ka parashikuar veprat penale kundër jetës në Kreun II të Kodit Penal (nenet 79-90).
Është e qartë, se vetëm ngritja e këtyre shkeljeve në nivelin e veprës penale dhe parashikimi i sanksionëve në lidhje me to nuk është e mjaftueshme për të parandaluar cënimin e së drejtës së jetës. Shteti në çdo rast ka mundësi për të kontrolluar dhe parandaluar situatat kur paraqitet një rrezik real dhe i drejtpërdrejtë kundër një apo disa individëve. Në çdo rast, ky rrezik duhet të jetë i njohur nga organët shtetërore, të cilat duhet të marrin masat e nevojshme operative për ta shmangur atë.
Megjithatë, mundësia e ardhjes së pasojave dhe masat e marra (apo që duheshin marrë) prej organeve shtetërore, do të vlerësohen rast pas rasti, pasi mënyra e sjelljes së njerëzve, apo mundësia e shkaktimit të vdekjes si rezultat i veprimeve të rrethanave të tjera, nuk mund të parashikohet në të gjitha rastet. Nëse do të pranonim të kundërtën, do ta vendosnim shtetin përpara një pamundësie reale për mbrojtjen efektive të së drejtës së jetës në praktikë.
Një rast i parashikuar nga legjislacioni shqiptar është, Ligji Nr.9205, datë 15.03.2004 “Për mbrojtjen e dëshmitarëve dhe bashkëpunëtorëve të drejtësisë,”   i cili parashikon si “gjendje rreziku” gjendjen aktuale, konkrete dhe serioze, për shkak të së cilës personit të mbrojtur i rrezikohet jeta, shëndeti, të drejtat dhe liritë themelore të parashikuara nga ligji, si dhe prona e të drejtat e lidhura më të. Neni 8 i po këtij ligji përcakton, se zbatimi i masave të posaçme të mbrojtjes se dëshmitarit të drejtësisë, vendoset vetëm nëse ai ndodhet në gjendje rreziku aktual, konkret dhe serioz, është i përshtatshëm për t’u përfshirë në këto masa dhe me kusht që me vullnetin e vet të lirë, pranon dhe merr pjesë aktivisht në zbatimin e tyre.
Pra, nga pikëpamja horizontale, shteti ka detyrimin për sigurimin e një mbrojtjeje të të drejtave në aspektin procedurial.


Konventa Europiane e të drejtave të njeriut ka garantuar të drejtën për të jetuar në nenin 2 të saj, në prot. Nr.6 dhe 13 të saj, ku vihet re mjaft qartë rëndësia e të drejtës për të jetuar,si e drejta bazë nga ku nisin dhe të drejtat e tjera. Duke bërë një analize të këtyre neneve, konstatojmë se : Askujt nuk mund t’i privohet qëllimisht jeta, me përjashtim të rastit kur zbatohet një vendim me vdekje,
i dhënë nga një gjykatë, kur krimi ndëshkohet me këtë dënim nga ligji. Dënimi me vdekje hiqet, askush nuk mund të dënohet me një ndëshkim të tillë dhe as të ekzekutohet.
Një shtet mund të parashikojë në legjislacionin e tij dënimin me vdekje për aktet e kryera në kohë lufte ose rreziku shumë të afërt të luftës, një dënim i tillë do të zbatohet vetëm në rastet e parashikuara nga ky legjislacion dhe në përputhje me këtë legjislacion.
Ky shtet do t’i komunikojë Sekretariatit të Përgjithshëm të Këshillit të Europës dispozitat përkatëse të legjislacionit në fjalë.


MBROJTJA E TË DREJTËS PËR TË JETUAR NË PLANIN SUBSTANCIAL DHE PROCEDURIAL

    Gjykata Europiane nenin 2-të të Konventës, e ka analizuar si në planin substancial ashtu dhe në atë procedurial. Plani subsatancial është detyrimi i shtetit, veç rastit kur është absolutisht e domosdoshme, për të mos përdorur forcën që mund të sjell në privimin e jetës, ndërsa plani procedurial është kuptuar përgjithësisht në detyrimin e shtetit në kryerjen e hetimeve të gjithanshme për zbardhjen e vrasjeve, sidomos kur ato kryhen nga pjestar të forcave të armatosura. Kushti substancial është i pavarur nga ai procedurial në kuptimin që gjykata ka konstatuar shkelje të nenit  2 në planin substancial e jo procedurial (çështja MCCAIN vs M.B[3]), ose ka konstatuar shkelje të kushtit procedurial e jo substancial në rastë të tjera (çështja KAYA vs TURQISE[4]). Mendoj se në thelb, e drejta e jetës është një e drejtë negative, pra çdo person e gëzon atë individualisht pa ndërhyrjen e shtetit. Megjithatë shteti si garant i respektimit të të drejtave ka dhe detyrimin pozitiv në përfeksionimin e një sistemi ligjor në mbrojte të jetës së njerëzve. Ky detyrim rrjedh jo vetëm nga neni 1 i konventës por dhe në analizë të nenit 2 të saj kur afirmon se e drejta e jetës mbrohet me ligj. Autoritet vendase kanë për detyrë kryesore të garantojnë të drejtën e jetës duke ngritur një legjislacion penal efikas, me qëllim ndalimin e cënimit të individit. Në çështjen Osmanë kundër Anglisë, gjykata ka argumentuar se i takon shtetit të marrë paraprakisht masa praktike për të mbrojtur individin, jeta e të cilit rrezikohet nga veprimet kriminale të individëve të tjerë. Ajo që lidhet drejtpërdrejt me Nenin 2 të KEDNJ, është momenti i mbarimit të së drejtës së jetës. Nga pikëpamja mjeksore, “Vdekja është një proces biologjik, që nënkupton pushimin e funksionëve jetësore të organizmit, pas të cilit vjen menjëhrë shuarja e veprimtarisë së indeve dhe qëlizave të organizmit të njeriut”[5].
Nga pikëpamja biologjike, momenti kur personi konsiderohet se ka vdekur dhe nuk ka më asnjë parametër fizik për t’u rikthyer në jetë, është momenti në të cilin vdes truri.
Shkaqet të cilat çojnë në arritjen e këtij momenti janë të ndryshme. Pikërisht, mënyrat e vdekjes tregojnë nëse është cenuar apo jo neni 2 i KEDNJ.


Diskutimi i shtruar në çështjen “Pretty kundër Mbretërisë së Bashkuar” ishte, nëse e drejta për të jetuar përfshin edhe të drejtën për të vdekur. Në rastin konkret personi ishte në një stad të tillë të sëmundjes ku pavarësisht nga pamundësia e saj e plotë fizike, aftësia e tij intelektuale për të marrë vendime ishtë e pacënuar.
Në këtë rast, GJEDNJ afirmoi se e drejta për të zgjedhur nëse personi donte të jetonte apo jo, ishte një e drejtë e karakterit ngushtësisht personal dhe i përkistë vetëm personit, e jo ndonjë tjetri. Me këtë vendim GJEDNJ garantoi indirekt edhe të drejtën “për të vdekur”.


Një çështje me rëndësi dhe që është shpesh objekt i diskutimeve të shumta, është çështja e të drejtës për të jetuar e fetusit.
Mundësitë e diskutuara në lidhje me pyetjen nëse kemi apo jo shkelje të nenit 2 të Konventës në lidhje me abortin përmblidhen në tre pikëpamje:

·         neni 2 nuk e mbulon fare të drejtën për të jetuar,
·         ose e njeh me disa kufizime
·         ose i jep fetusit një të drejtë absolute për të jetuar.
                             
Duke iu referuar qëndrimit të mbajtur nga jurisprudenca gjyqsore është përjashtuar pranimi i të drejtës absolute të fetusit për të jetuar. Nëse do të pranohej kështu, atëherë do të ekzistonte mundësia e cënimit të së drejtës për të jetuar të nënës, në rastet kur fetusi do ishtë një cënim eminent për dëmtimin e rëndë të shëndetit, që mund të shkaktontë vdekjen e nënës. Në këtë rast do të pranohej se fetusi ka një vlerë më të lartë se sa jeta e gruas shtatzënë. Ky qëndrim do të ishte një intërpretim i gabuar i nenit 2 të KEDNJ për arsye sepse
·         së pari pothuajse të gjitha palët kontraktuese e njohin abortin kur ai është i nëvojshëm për të shpëtuar jetën e nënës
·         së dyti do të kishtë disproporcion interesash.



GJEDNJ në Vendimin Bruggermann dhe Sheuten kundër Republikës Federale të Gjermanisë, si dhe në një aplikim kundër Britanisë së Madhe, ka theksuar se neni 2 nuk ka pasur si qëllim të marrë në mbrojtje fetusin e palindur. Termi i përdorur nga konventa “everyone” apo “tutte persone” synon të mbrojë jetën e personave tashmë ekzistues. Njohja e “të drejtës për jetën” për fetusin, do të vinte në kundershtim me objektin dhe qëllimin e konventës. Megjithatë në çështjen Hercz kundër Norvegjisë, Komisioni është shprehur se “nuk përjashton situata të veçanta” në të cilat fetusi mund të gëzojë një mbrojtje të veçantë dhe duke marrë në konsideratë këndvështrimet e ndryshme të shteteve në lidhje me këtë çështje, është shprehur se shteteve u duhet lënë një diskrecion i gjerë në trajtimin e kësaj çështjeje delikate, nëse do ta shtrijnë aplikimin e nenit 2 edhe në mbrojtjen e së drejtës së fetusit apo jo. Në referencë të precedentit të krijuar si rezultat i shqyrtimit të disa çështjeve të debatuara në këtë pikë, GJEDNJ,duke analizuar legjislacionët e ndryshme të shteteve anëtare në lidhje me abortin, ka arsyetuar se fëmija i palindur nuk konsiderohet si “person” që mbrohet drejtpërdrejt nga neni 2 i Konventës ,por edhe nëse femija i palindur ka një të drejtë për të jetuar, ajo kufizohet në mënyrë të nënkuptuar nga të drejtat dhe interesat e nënës.


Gjithashtu, në rast shtatëzanie, ardhur si rezultat i marrëdhënieve jashtëmaretesore, të vajzave të mitura nën 16 vjec, për ndërprerjen e shtatëzanisë, kërkohet edhe miratimi i personit që ushtron autoritetin prinderor, apo kujdestarinë ligjore mbi të miturën.
Në lidhje me “dëmin” që mund të pretendohet nga lindja e fëmijës në rastet kur gruaja nuk e dëshiron këtë lindje, praktika e ndjekur nga gjykata të vendeve të ndryshme[6] (apo Gjykata e Kasacionit në France) është, se sjellja në jetë e një fëmijë nuk mund të përbëjë në vetvetë dëm për të cilin të mund të shprëblehet juridikisht nëna, edhe në rastet kur fëmija ka lindur megjithëse ka pasur një ndërhyrje mjekësore për ndërprerjen e shtatzanisë.

Çështje tjetër që ka sjellë diskutime është edhe ajo e klonimit njerëzor dhe eksperimenteve me qelizat embrionale. Biologjikisht, qeliza e klonuar kalon nëpër të njëjtat procese si qeliza natyrore (embrion, fetus, i mitur, i rritur), për rrjedhoje mund të konsiderohet se çdo eksperiment, klonimi për kërkime embrionale përbën një vrasje të një individi potencial. Mungesa e një përkufizimi të vetëm për embrionin në Europë, ka bërë që në shtete të ndryshme, ky fenomen të rregullohet në mënyra të ndryshme.
Legjislacioni europian e ka ndaluar klonimin njerëzor në Protokollin Shtesë të Konventës për Mbrojtjen e të Drejtave të Njeriut dhe Dinjitetit të Qënieve Njerëzore, miratuar në Paris në 12 janar 1998.
Në vendimin “Calvelli dhe Ciglio kunder Italisë” GJEDNJ evidentoi rregullimet ligjore përkatëse që do të detyronin spitalet publike apo private, të merrnin masa të përshtatshme për mbrojtjen e jetës se pacientëve. Në vazhdim GJEDNJ thekson se duhet të ndertohet një sistem ligjor efektiv dhe i pavaruru për të përcaktuar shkaqet e vdekjes se pacientëve që janë nën kujdesin e mjekëve, qofshin këta edhe të institucioneve private dhe në rast se ka vend, këta persona duhet të garkohen me përgjegjësi. Në këtë çështje u theksua se në rrethana të caktuara dëmshpërblime civile apo administrative, mund të japin mbrojtjen e duhur në rastet kur përmes këtyre kanaleve arrihet të vendoset marrëveshja dhe kryerja e dëmshpërblimit.



EUTANAZIA

Problem mjaft i diskutuar dhe delikat që lidhet me nenin 2 është dhe çështja e Eutanazisë, që me dy fjalë mund të perceptohet dhe si ndihma në vetëvrasje.  Problemi është sa juridik aq dhe fetar e psiko-social. Në pikpamjen juridike qëndrojnë në kundrapeshë e drejta e personit kundër çdo torture, trajtimi ose ndëshkimi çnjerëzor a poshtërues[7] nga njëra anë dhe e drejta e jetës nga ana tjetër.
Problemet dhe pyetjet kryesore që dalin në lidhje me këtë çështje janë:           
Së pari A duhet shteti të mbrojë të “drejtën për të jetuar” të një personi që nuk dëshiron të jetojë më, duke dal në kundërshtim me vullnetin e tij?
Së dyti A mund të lejoj shteti dhënien fund të jetës me qëllim që ti jepet fund vuajtjeve të një personi, nëse ky i fundit nuk mund të shpreh vullnetin e tij në këtë rast?
Në praktikë pyetja tenton të jetë e lidhur me faktin nëse aparatet që mbajnë në jetë pacientët mund të fiken përpara se personi të konsiderohet klinikisht i vdekur, me qëllim që të mos shtrohet pa arsye procesi i vdekjes. Në dritën e precedentit në lidhje me kerkesat për ndihmë në vetëvrasje, doktrina flet në favor të lënies së hapësirës në vlerësimin e shteteve.
Në fakt ekzistojnë një sërë shtetesh si Danimarka,hollanda,Belgjika, që e lejojnë eutanazinë.
Në çështjet e shqyrtuara prej saj, gjykata është treguar e rreptë në lidhje me pretendimin se neni 2 i Konventës duhet të interpretohet, se u jep individëve një të drejtë për të kryer vetëvrasje. Në disa rrethana të përcaktuara qartë neni 2 mund të imponojë një detyrim pozitiv te autoritetet e shtetit për të marra masa operative parandaluese për të mbrojtur një individ, jeta e të cilit është në rrezik.
Në të gjitha çështjet e parashtruara në gjykatë është vënë theksi te detyrimi i shtetit për të mbrojtur jetën. Neni 2 nuk mund të interpretohet se jep diametrikisht të drejtën e kundërt, përkatësisht të drejtën për të vdekur. Ai nuk mund të krijojë një të drejtë për vetëvendosje në kuptimin që i japin një individi të drejtën për të zgjedhur vdekjen dhe jo jetën. Gjykata përkatësisht konstaton, se nuk mund të rrjedh nga neni 2 i Konventës asnjë e drejtë për të vdekur, qoftë në duart e një personi të tretë, qoftë në duart e një autoriteti publik.
Përsa i përket të drejtës shqiptare, eutanazia nuk është e lejueshme pasi kjo vjen në kundërshtim dhe me normat e moralit të popullit shqiptar, madje vrasja e kryer në kushtet e eutanazisë konsiderohet si vrasje e thjeshtë.16 Vrasje e thjeshtë, si rregull, cilësohet dhe eutanazia, domethënë, kur subjekti shkakton vdekjen me kërkesën dhe pëlqimin e vetë viktimës, ose për t’u dhënë fund sa më shpejt vuajtjeve e dhimbjeve të forta, të shkaktuara nga një sëmundje e rëndë e pashërueshme. Ekziston një pikëpamje, që vrasja e kryer në gjendje të eutanazisë, të dënohet si krim, ose në bazë të nenit 76 të Kodit Penal ose si vrasje në rrethana lehtësuese në bazë të nenit 82 të Kodit Penal, kur ka rrethana të tilla.17 Gjithsesi në Kodin Penal nuk parashikohet si figurë e veçantë e veprës penale eutanazia, madje në kapitullin e krimeve kundër shëndetit dhe jetës, termi eutanazi nuk ekziston.


DËNIMI ME VDEKJE

Shoqëria njerëzore në të cilën në po jetojmë, ka ecur me hapa të shpejtë evoluimi. Evoluim i cili diktohet me anë të modifikimeve apo transformimeve rrënjësore që nga shoqëria primitive deri në ditët e sotme. Evoluimi i shoqërisë ka patur gjithmonë prirje të  elinminojë mbetjet e së shkuarës së largët primitive, duke ndryshuar vazhdimisht natyrën e bashkjetesës njerëzore. Zhvillimet që ka pësuar shoqëria nëpërmjet evoluimit janë pranuar, por edhe janë parë me dyshim, deri diku duke u kontestuar nga anëtarët e shoqërisë njerëzore. Brenda këtij kuadri përfshihet dhe dënimi me vdekje, i cili për shkak të mospërputhjes së mentaliteteve të ndryshme është bërë objekt debatesh. Dënimi me vdekje zë një vend, me rëndësi në mendimin shoqëror, politik, filozofik, juridik e teorik, si dhe në legjislacionin tonë penal nga lashtësia e deri në ditët tona[8].
Dënimi me vdekje është bërë një nga temat më të përfolura dhe më shumë të diskutueshme në mbarë botën. Koncepti i dënimit me vdekje është cënim i të drejtës me të rëndësishme njerëzore, të drejtës për të jetuar, si një e drejtë natyore e pamohueshme, e pacënueshme dhe e patjetërsueshme. Ky dënim shkakton eleminimin e subjektit nga shoqëria, duke mohuar mundësinë e rehabilitimit të tij, dhe në vetvete përbën dënim kapital që shteti realizon nëpërmjet pushtetit të tij gjyqsor.
Duke iu rikthyer dhe njëherë paragrafit të dytë të nenit 2 të Konventës thuhet:
Askujt nuk mund ti privohet qëllimisht jeta, me përjashtim të rastit kur zbatohet një vendim me vdekje, i dhënë nga një gjykatë ku krimi ndëshkohet me këtë dënim nga ligji.
Konkretisht neni 1 i Protokollit 6 shprehet: “Dënimi me vdekje do të shfuqizohet. Askush nuk do të dënohet apo ekzekutohet me këtë dënim”
Gjykata të ndryshme kombëtare kanë marrë vendimin për heqjen e dënimit me vdekje. Ky lloj dënimi dhunon të drejtën që lind bashkë me individin, pra të drejtën për të jetuar  dhe për të mbrojtur dinjitetin. Sot 63 vende e kanë hequr dënimin me vdekje për të gjitha krimet, 16 të tjera e hoqën për të gjitha krimet me përjashtim të krimeve të  kohës së luftës. Krahas këtyre vendeve ekzistojnë dhe 24 që quhen abilicioniste, por që nuk e kanë ekzekutuar dënimin me vdekje kohët e fundit. (Botime të Këshillit të Evropës, Heqja e Dënimit me vdekje në Evropë, 2000). Evropa e ka thyer gurin e rëndë që peshonte mbi legjislacionin e saj. Edhe Shqipërisë i takonte ta nxirrte menjanë këtë gur që nuk bënte gjë tjetër veçse vinte në rrezik shembjeje legjislacionin e saj, që nuk mbështetej në themele të forta. Në Shqipëri heeqja e dënimit me vdekje ka ardhur si kusht jo si reflektim yni si shoqëri.
Pas ratifikimit të Protokollit Nr.6, Europa filloi të konsiderohej si një vend pa dënim me vdekje në praktikë, pasi vendet europiane e ruajtën dënimin me vdekje vetëm si një dënim i aplikueshëm në kohë lufte. Vlen për t’u theksuar, se përgjegjësia e shtetit nuk shtrihet vetëm në mosparashikimin dhe mosaplikimin e dënimnit me vdekje sipas legjislacionit të tij të brendshëm, por shteti është përgjegjës dhe ka detyrimin edhe të mosekstradoje shtetas nga territori i tij, në vende ku ndaj tyre mund të aplikohet dënimi me vdekje.
Në rastet kur kryhen ekstradime drejt vendeve ku parashikohet dënimi me vdekje, kërkohet që shteti ekstradues të sigurojë garanci proceduriale nga organet përkatëse të shtetit ekstradues, se në rast dënimi të të ekstraduarit, ndaj tij nuk do aplikohet dënimi me vdekje. Dënimi me vdekje tashmë nuk mund të parashikohet as në rast lufte, as në rastet e rrezikut shumë të afërt të luftës.
                                                                       

Gjykata Europiane për të Drejtat e Njeriut është mekanizmi i kontrollit të Konventës Europiane të të Drejtave të Njeriut, që pas hyrjes në fuqi të protokollit 11. Kjo Gjykatë paraqitet si një organ qëndror i specializuar dhe me karakter gjyqësor, e cila në bazë të nenit 32/1 të Konventës është kompetente “për të gjitha çështjet që lidhen me interpretimin dhe zbatimin e konventës dhe të protokolleve të saj”.
Në kuadrin e frymës që përcjell Konventa Europiane për të Drejtat e Njeriut, vlen të përmendet se jo çdo kush mund të parashtrojë ankim në Gjykatë. Refuzohet detyrimisht ankimi i paraqitur se i ashtëquajtur action popularis, pra vetëm, në interesin publik. Ankues mund të jetë vetëm personi fizik ose juridik, i cili arrin të dëshmojë se ka qenë drejtpërdrejt dhe personalisht i dëmtuar nga veprimi ose mosveprimi, që është objekt i akuzës.
Koncepti i të demtuarit në Konventë ka një kuptim autonom, që i nënshtohet një interpretimi të pavarur nga dispozitat e brendshme, që lidhen me interesin juridik ose me zotësinë  për veprime juridike. Në kuptim të Konventës ai është personi realisht i dëmtuar nga veprimi ose mosveprimi, që përbën shkelje të viktimës *actual victim*. Ankim mund të paraqesin jo vetëm personat direkt të dëmtuar, por edhe të tjerë që kanë pësuar, si rezultat i një veprimi, që është drejtuar kundër një personi tjetër *indirect victim*. Kjo i referohet personave që janë kaq shumë të lidhur me personin e dëmtuar drejtpërdrejt, saqë vetë vuajnë nga shkelja e të drejtave të tij. Komisioni ka deklaruar në çështjen “Andronicou dhe Constantinou kundër Qipros[9].
Shumë natyrshëm mund të lindë pyetja, se pse duhet mbrojtur jeta e një krimineli. Kësaj pyetjeje i japin përgjigje studjues të ndryshëm, një ndër të cilët është dhe Z. di Gennar, i cili pohon se duke zbatuar dënimin me vdekje, e vendos veten në të njëjtin nivel  me kriminelin[10]. Në këtë mënyrë nuk mbetet moralisht asnjë arsye për të dënuar kriminelin. Të gjithë ata të cilët janë pro dënimit me vdekje pohojnë, se dënimi me vdekje parandalon krimin. Asnjë provë statistikore nuk e pohon këtë. Duke patur parasysh se drejtësia njerëzore mund të gabojë, duhet hequr automatikisht dënimi me vdekje sepse është tragjike të mendosh, se shpesh janë ekzekutuar njerëz të pafajshëm. Si mund të gjej zbatim neni 2 i Konventës Europiane të të Drejtave të Njeriut, në qoftëse pjesa dërrmuese e rasteve rezultojnë të tilla. Nuk duhet të harrojmë se flitet për jetë njeriu. Jeta është e shenjtë dhe duhet mbrojtur me çdo kusht. Nuk duhet të vendosësh para gijotinës kokën e njeriut, sepse ka raste që dalin fakte të reja dhe nuk ka shance për t’u kthyer mbrapa. Pse duhet ta ketë pushtetin dikush për të luajtur me jetën e tjetrit ? Ne si qytetarë të një shteti demokratik si mund ta pranojmë se kjo mund t’u ndodhë kryesisht atyre që nuk janë të aftë për të mbrojtur pafajësinë e tyre, nuk janë të aftë  të përballojnë një përfaqësim ligjor kompetent. Ndërgjegjia jonë nuk e pranon. Dënimi me vdekje është në konflikt të hapur me ndjenjat e vërteta humanitare dhe demokratike.
Një shtet që mbështet dënimin me vdekje përcjell mesazhin se vrasja apo metodat e tjera çnjerëzore, janë metodat më efikase për t’i dhënë zgjidhje problemeve që prekin shoqërinë. Opinioni publik e mbron këtë dënim dhe kjo e justifikon zbatimin e tij. Respektimi i të drejtave të njeriut nuk varet nga opinioni publik. Çdo individ ka opinionin e tij duke u mbështetur në interesat vetjake. Është shumë e rëndësishme që të bindet opinioni publik për efikasitetin e heqjes së këtij dënimi. Për këtë qëllim duhet të ngrihen strategji të cilat do të rrisin besueshmërinë e popullit te organet e drejtësisë. Vëmendje të veçantë i duhet kushtuar ndërgjegjësimit dhe angazhimit të të gjithë shoqëris. Për të ndërtuar një kulturë të të drejtave të njeriut duhet të krijohet bindja se krimi dhe kriminalitëti duhen luftuar në emër të mbrojtjes së të drejtave të njeriut, por kjo mbrojtje duhet të bëhet brenda respektimit të të drejtave të njeriut.




LEGJISLACIONI SHQIPTAR DHE NENI 2 I KONVENTËS EUROPIANE TË TË DREJTAVE TË NJERIUT

Është e natyrshme që një prej çështjeve me të para që duhen trajtuar në përgatitjen e nje raporti mbi përqasjen e legjislacionit shqiptar  me Konventën Europiane të të Drejtave të Njeriut, është vlerësimi i marrëdhënieve ndërmjet të drejtës së brendshme dhe së drejtës ndërkombëtare. Në kuadrin e proceseve demokrtike, legjislacioni shqiptar pësoi ndryshime rrënjësore në parimet mbi të cilat ngrihen institucionet kushtetuese dhe veçanërisht në trajtimin e të drejtave të njeriut. Miratimi i Kushtetutës se re të Republikës së Shqipërisë në nëntor 1998 përbën arritjen më të madhe në drejtim të institucionalizmit të demokracisë në Shqipëri dhe garantimit të të drejtave të njeriut. Respektimi i të drejtës ndërkombetare nga legjislacioni shqiptar, ka bazë kushtetuese që deklarohet në nenin 5 të Kushtetutës në të cilin përcaktohet : “Republika e Shqipërise zbaton të drejtën ndërkombëtare të detyrueshme për të”[11]. Ndërsa në nenin 116 marrëveshjet ndërkombëtare të ratifikuara rënditen pas Kushtetutës, si akte normative që kanë fuqi në të gjithë territorin e Republikës së Shqipërisë.[12]
Nëqoftëse do analizonim sistemin juridik shqiptar konstatojmë se është kryer  punë  kolosale  në kuadër të përqasjes së legjislacionit me standardet e Konventës. Konventa Europiane e të Drejtave të Njeriut u bë pjesë e rendit tonë  juridik  në vitin 1996.
Pra një vit pasi Shqipëria ishtë bërë pjesë e Keshillit të Europës ajo ratifikoi me ligjin nr 8137 të datës 31.07.1996 konventën në fjalë. Përqasja e legjislacionit me standardet e kërkuara prej saj ka qenë një proces i vazhdueshëm. Ai është një detyrim jo vetëm ndërkombëtar nisur nga parimi pacta sund servanda por dhe kushtetues i shtetit,  pasi në bazë të nenit 5 të kushtetutësRepublika e Shqipërise zbaton të drejtën ndërkombëtare të detyrueshme për të”.
Shqipëria me aderimin në Këshillin e Europës detyrohej që të ratifikonte Konventën Europianë të të Drejtave të Njeriut së bashku me Protokollet nr.1, 2,4,7 dhe 11 të saj brenda afatit prej një viti, si dhe të nënshkruante, ratifikonte dhe zbatonte Protokollin nr.6 të kësaj Konvente, lidhur me heqjen e dënimit me vdekje në kohe paqeje, brenda një afati prej tre vjetësh, nga koha e aderimit të saj, gjithashtu dhe me detyrimin që deri atëhere të zbatonte nje moratorium për ekzekutimet deri në heqjen e dënimit me vdekje.
Megjithatë  dënimi me vdekje në vendin tonë është shfuqizuar për të gjitha veprat penale të kryera në kohë paqeje, para se Shqipëria të përmbushte dhe detyrimin për të ratifikuar protokollin 6 të Konventës.
Me vendimin nr 65 të datës 10.12.1999,  Gjykata Kushtetuese e vënë në lëvizje në bazë të një kontrolli konkret nga Kolegji Penal i Gjykatës se Lartë, sipas nenit 145/2 të Kushtetutës, ka deklaruar si të papajtueshëm me Kushtetutën e Republikes se Shqipërisë dënimin me vdekje duke e shfuqizuar atë nga dispozitat 29/1, 31, 73, 74, 75, 77, 78, 79, 109, 141, 208, 219, 221, 230 dhe 234 të Kodit Penal dhe nenet 59/2 dhe 77 të Kodit Penal Ushtarak duke arsyetuar se :
- duke u nisur nga fakti se, Republika e Shqipërise është pjesë përbërëse e një realiteti krejt të ri në përputhje me zhvillimin ligjor europian;
-meqenëse ajo ka marrë përsipër të zbatojë të gjitha angazhimet ndërkombëtare, si pjesë e këtij komuniteti ku bën pjesë;
- duke u reflektuar ky angazhim i karakterit juridik dhe politik që në vitin 1998 në Kushtetutën e re, të cilen populli shqiptar e miratoi me referendum;
- përderisa dënimi me vdekje nuk i shërben qëllimeve të vetë dënimit dhe është i papërshtatshëm për mbrojtjen e një shoqërie të civilizuar, pasi nuk është ai mjeti kryesor që ndikon në parandalimin e kriminalitetit, por janë stabilizimi i kësaj shoqërie dhe forcimi institucional i shtetit, faktorët determinantë në këtë drejtim;

Në përputhje me mekanizmat ndërkombëtar[13] pranojmë se legjislacioni shqiptar parashikon edhe disa rrethana të cilat përjashtojnë rrezikshmërinë shoqërore të veprave penale dhe për rrjedhoje sjellin mospërgjegjesinë penale për veprimet përkatëse të kryera. Kështu në nenin 19 dhe 20 të Kodit Penal përcaktohen instituti i “Mbrojtjes se Nevojshme  dhe ai i “Nevojës Ekstreme”.
Pa u futur në teorinë e së drejtës penale për të shpjeguar rastet kur do të kemi aplikimin e instituteve të mësipërme, mund të themi se kushtet e kërkuara nga Kodi Penal për të mundësuar aplikimin e tyre janë brenda standardeve të kërkuara nga Konventa Europiane për të Drejtat e Njeriut, pasi respektojnë plotësisht standardin e vendosur nga Neni 2/2, pika a) i saj.







                                                                                               








10. BURIMET KRYESORE:

1.     Kushtetuta e Republikës së Shqipërise.
2.     Komentar mbi të drejtat e njeriut.
3.     Leksione - [1]Dr Elizabeth Wicks-Oxford University
4.    Abortion, euthanasia and infanticide-Peter Singer
5.     Udhëzues i shkurtër rreth KEDNJ, Donna Gomien;
6.     Të Drejtat e Njeriut në Europe (jurisprudence dhe komentë),Botim i Qendrës Europiane Tiranë,2001 emër
7.     E drejta penale e posaçme-. Prof. Dr. Ismet Elezi.
8.     Raporti mbi Studimin e Përqasjes se Legjislacionit Shqiptar me Konventën Europiane të të Drejtave të Njeriut
9.     ‘E Drejta për Jetën’, një udhëzues për zbatimin e Nenit 2 të Konventës   Evropiane për të Drejtat e Njeriut -Douwe Korff
10.                         Ledi Bianku mbi Jurisprudencen e Gjykatës së Strasburgut
11.                                                                                                                                                                 ‘Studime mbi kriminalitetin’- Zenno di Gennaro.


[1] Dr Elizabeth Wicks-Oxford University.
[2] Peter sinder-Abortion,Euthanasia and Infanticide.
[3] shih çështjen Mccann dhe të tjerë kunder Mbretërisë së Bashkuar,vendim i Dhomës së Madhe 5 shtator 1995
[4] në këtë çështje gjykata ka argumentuar se ka pasur shkelje të kushteve procedurialete te nenit 2 të Konventës
[5] neni 2 I KEDNJ.
[6] Në kete vendim ështëarsyetuar:...dispozita te tilla vendosin nje ekuiliber te barabarte nga njera anë nëvojes per te siguruar mbrojtjen e fetusit dhe nga ana tjeter interesat e gruas
[7] Nëni 3 I KEDNJ                                                                                                                                                                                   
[8] E drejta penale e posacme-. Prof. Dr. Ismet Elezi.
[9] Shih ceshtjen “Andronicou dhe Constantinou kunder Qipros’,15.07.1995

[10] ‘Studime mbi kriminalitetin’- Zenno di Gennaro.
[11] KUSHTETUTA E SHQIPERISE-nënët 5,116.
[12] Po aty..
[13] K.E.D.Nj në nënin 2/2 pika


0 comments:

Post a Comment